NS introduceert snel 4G-internet in snelle intercity’s

De negatieve berichtgeving rondom de NS de afgelopen jaren – met name over de vele vertragingen en de dienstregeling – is niet mis. Bovendien staan de media inmiddels dagelijks of ten minste wekelijks vol met incidenten met en mishandelingen van het NS-personeel. Tijd voor wat positief nieuws vanaf het NS-front: het staatsbedrijf is namelijk druk bezig met het aanbieden van meer service aan haar reizigers om dezen een zo prettig en efficiënt mogelijke reis te kunnen aanbieden. Daarom stapt ze vanaf juni 2015 in alle intercity’s over op het 4G-netwerk en zullen bovendien alle sprinters vanaf eind 2016 zijn voorzien van stopcontacten.

Dubbele snelheid op het spoor

Er is reeds een proefperiode gedraaid met drie intercity’s en op grond van de positieve resultaten die hieruit voortvloeiden, dus een snellere én betere internetverbinding, zullen alle intercity’s vanaf juli worden voorzien van 4G-netwerken. Op dit moment maken de meeste treinen nog gebruik van 3G-netwerk en geldt er geen specifieke verbruiksbeperking per reiziger. Hierdoor kan het voorkomen dat de ene reiziger door een toevallige goede verbinding filmpjes kan kijken, terwijl de reiziger tegenover hem of haar dat niet kan. Dit euvel wordt in de nieuwe situatie ook verholpen door aan iedere reiziger een maximale snelheid van 150 kB per seconde toe te kennen. Met deze snelheid kun je wel e-mails lezen en versturen en op internet surfen, alleen geen hoogwaardige filmpjes bekijken.

Gratis en brede toegang

Het gebruik van het internet in de trein blijft gratis en inmiddels zijn alle websites toegankelijk gemaakt. Voorheen waren sites als YouTube niet beschikbaar om ongelijk gebruik onder reizigers te voorkomen. Die restrictie is nu dus opgeheven en wordt in de nieuwe situatie ondervangen door het maximum aantal bytes dat een reiziger per seconde kan gebruiken.

In het begin was het internet in de trein slecht beveiligd, die problemen zijn inmiddels verholpen.

Zelfredzaamheid van de reiziger

Een veelgehoorde klacht onder NS-reizigers blijft de slechte of late informatievoorziening vanuit het NS-personeel bij vertragingen. In het kader van de zelfredzaamheid van de reiziger kan het snelle 4G-netwerk wellicht ook hierbij uitkomst bieden, en reizigers in staat stellen om online sneller de reden en de verwachte duur van de vertraging te achterhalen dan ze via de intercom wordt medegedeeld.

 

Tags: , ,

 
 
 
 
 
 

Copyright © 2018 Het Sociale Debat. All Rights Reserved.